tisdag 2 juni 2009

Pälsvård

Pälsen på en briard kan vara en utmaning för de flesta. Eftersom Isis är "utställningsmaterial" :)) så känns det extra viktigt att vara noggrann. Av någon anledning har hon blivit "torr i skinnet" och detta vållar såklart lite bekymmer. Pälsen blev glanslös och "dammig" samt fullt av små mjäll... inget vidare. Dessutom kliar eländet så stackarn sliter bort stråna av allt krafsande...

Första veterinärbesöket resulterade i meddelandet att Isis numera var tonåring med allt vad det innebär av hormonsvängningar. Tänka sig, plötsligt hade jag TRE tonåringar under samma tak!! Vi fick någon spray med oss hem som skulle stilla klådan och hjälpa mot torrheten. Vilket den också gjorde om än tillfälligt. Sakta men säkert spred sig detta torra till fler ställen på kroppen och det blev åter aktuellt med ett besök hos farbror doktorn... som i detta fallet blev tant doktorn. :))

Denna gången ville man ta biopsier (hudprover) på henne. I vindens fart hade tid blivit beställt, allt överenskommet, svimningskänslor dök upp när priset för kalaset lästes upp och så var vi hemma igen...

Väl hemma började man fundera... på gott o på ont. Biopsin skulle innebära att jag skulle lämna in henne på morgonen, hon skulle sövas och "klippas" små bitar av som senare skulle skickas på analys. På eftermiddan skulle man då få hämta ut sin hund med tratt runt huvudet så hon inte skulle tugga sönder stygnen. Resultatet skulle komma en vecka senare.

Jag är nog nojig, men av allt detta tyckte jag nog sövandet o klippandet lät värst... jag menar... om en människa är torr i skinnet... inte klipper man små bitar av henne för analys?? I 99 fall av 100 blir man säkerligen hemskickad med en tub av något slag att smörja in området med... eller??

Nästa dag avbokades tiden. Jag ville testa något mindre drastiskt först så jag åkte ännu en runda till veterinären (börjar kunna vägen utantill nu). Kom hem med en schampoflaska jag blev rekommenderad att testa. Naturligtvis inte av det billigaste slaget... 115 kr. Tur att människoschampon inte kostar lika mycket...

Schampot hjälpte!! Isis har aldrig varit så blank o fin i pälsen :) Det var riktigt kul o se.
Dessutom skulle jag även testa ett foder med lax o ris som skulle vara skonsamt men ändå innehålla mycket omega3. MEN plötsligt har Isis fått en andedräkt som inte är att leka med... suck.

Nu är den stora frågan... vad ska jag ge henne o äta som hon mår bra av men ändå inte luktar bläää ur munnen?? Lax med mintsmak... finns det??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar